18-06-2020
Terapia pedagogiczna nr 13
Propozycja dla młodszych
Zadanie 1
Z rozsypanych wyrazów ułóż zdania. Gotowe zdania zapisz do zeszytu.
kupiła | Ola | koszyk | ||
truskawek. | cały |
1/………………………………………………………………………………………………………………………………….
w | Chłopcy | codziennie | ||
grają | piłkę. |
2/………………………………………………………………………………………………………………………………….
lubi | czas. | spędzać | ||
sama | Kasia |
3/………………………………………………………………………………………………………………………………….
na | burzę | przeżyli | ||
Marynarze | morzu. |
4/………………………………………………………………………………………………………………………………….
w | szkole? | byłaś | ||
nie | Dlaczego |
5/………………………………………………………………………………………………………………………………….
sukienkę | groszki. | w | ||
Marta | ma |
6/………………………………………………………………………………………………………………………………….
Propozycja dla starszych
Zadanie
Oto krótki test na skojarzenia. Który z czterech wyrazów pasuje do podanego? Odpowiedzi zapisz do zeszytu.
Przykład: pępek
kosmos, świat, ziemia, komos
…..pępek świata……
A/ wybory
szynka, kiełbasa, parówka, kaszanka
B/ cięcie
król, cesarz, sułtan, car
C/ cień
pokój, gabinet, studio, komnata
D/ wdowa
srebrnik, denar, talar, grosz
E/ kaczka
piekarz, stolarz, marynarz, dziennikarz
F/ kawał
ucho, nos, broda, usta
G/ łza
osioł, foka, krokodyl, lew
H/ dom
kura, gęś, kogut, kaczka
I/ list
żelazo, miedź, mosiądz, stal
J/ śpiew
orzeł, łabędź, sokół, bocian
K/ motyl
dłoń, kolano, brzuch, dłoń
L/ niedziela
rowerzysta, lekarz, kominiarz, kierowca
Opracowanie:
Pani Dorota Brożek,
Pani Elżbieta Nowak,
Pan Sławomir Jabczyk
18-06-2020
Terapia pedagogiczna nr 12
Propozycja dla młodszych
Zadanie 1
Znajdź pary wyrazów napisanych taką samą czcionką, a następnie zapisz je do zeszytu.
Przykład: lato – wakacje
Zadanie 2
Do podanych poniżej słów dopisz wyrazy z ramki, które różnią się od nich tylko jedną literą. Rozwiązanie zapisz do zeszytu.
Przykład: dama – mama
dama – ……………………….
mój – ………………………. swój – ………………………. wróg – ………………………. brama – ………………………. |
nóż – ……………………….
córka – ………………………. zakaz – ………………………. pasek – ………………………. las – ………………………. |
bramka – górka – nakaz – bój – lis – próg – lasek – róż – mama – twój |
Propozycja dla starszych
Zadanie 1
Od podanych przymiotników utwórz stopień wyższy i najwyższy oraz zapisz je do zeszytu.
trudny – ………….. – …………..
dobry – ………….. – …………..
prosty – ………….. – …………..
mały – ………….. – …………..
wyjątkowy – ………….. – …………..
komfortowy – ………….. – …………..
zły – ………….. – …………..
ładny – ………….. – …………..
krótki – ………….. – …………..
duży – ………….. – …………..
Zadanie 2
Do poniższych przymiotników dopisz ich antonimy, które znajdują w ramce. Pary zapisz do zeszytu.
naiwność – ……………..
bezczelność – ……………..
odwaga – ……………..
mądrość – ……………..
życzliwość – ……………..
lekkomyślność – ……………..
lenistwo – ……………..
chciwość – ……………..
głupota, spryt, pracowitość, zazdrość, hojność tchórzostwo, grzeczność, rozwaga |
Opracowanie: Pani Dorota Brożek, Pani Elżbieta Nowak, Pan Sławomir Jabczyk
10-06-2020
Terapia pedagogiczna nr 11
Propozycja dla młodszych
Zadanie
Jakie słowa kryją za poniższymi znakami? Aby to rozwiązać połącz znaki z odpowiednimi kolorami. Rozwiązania zapisz w zeszycie.
Propozycja dla starszych
Zadanie
Uzupełnij poniższy tekst brakującymi literami. Uzupełnione słowa zapisz do zeszytu.
Wakacyjne plany
Co za pe…! Dopadła mnie …oroba i to w samym środku upalnego lata. Musz… więc p…yznać, że nie jestem szczeg…lnie za…wycony. Mało tego, uwa…am się za gł…boko nieszczęśliwego mę…czyznę.
Wprawdzie nie jestem jeszcze obło…nie …ory, ale mam wysoką gorączkę, m…czący kaszel i ucią…liwy katar. Do tego do…odzi …rypa, potę…ny b…l głowy, og…lne osłabienie i spore rozdra…nienie. A wydawało się, że jestem taki za…artowany i …adna …oroba mi niestraszna.
Najgorsze jest to, że mój wyjazd nad mo…e stan…ł nagle pod znakiem zapytania. Wyma…ony ob…z w …ołob…egu, na który czekam z niecierpliwością już …smy miesiąc, być może odbędzie się beze mnie.
Mieliśmy pl…skać się wśr…d fal, wyg…ewać w słońcu i zwiedzać wojew……two zachodniopomorskie.
Tymczasem od tygodnia le…ę w ł……ku i czytam ksią…ki. Przez pierwsze dni odświe…ałem ulubione lektury. Dobrze jest spotkać się znów ze znanymi bo…aterami literackimi. Potem zabrałem się za …orrory i kryminały. Ale szcze…e odradzam ich czytanie nocą. Raz nawet zawa…ałem się, czy iść do toalety, bo wydawało mi się, że ktoś czy…a na mnie w ciemnościach. Za…owałem się wtedy jak okropny tch……. Naprawdę się bałem. Dopiero p…źniej zdałem sobie sprawę, że źr…dło stra…u tkwiło we mnie.
Opracowanie: Pani Dorota Brożek, Pani Elżbieta Nowak, Pan Sławomir Jabczyk
03-06-2020
Terapia pedagogiczna nr 10
Propozycja dla młodszych
Zadanie
Podążaj wyznaczoną ścieżką, połącz litery znajdujące się na ścieżce i odczytaj ukryte hasła. Odkodowane hasła zapisz w zeszycie.
Propozycja dla starszych
Zadanie
Pamiętacie, że mamy siedem znaków systemu rzymskiego:
I | V | X | L | C | D | M |
1 | 5 | 10 | 50 | 100 | 500 | 1000 |
Połącz w pary liczby rzymskie i arabskie, a następnie zapisz je w zeszycie.
XXX | 700 | |
XV | 524 | |
LXX | 400 | |
CLXV | 999 | |
MMXX | 969 | |
XL | 70 | |
CD | 30 | |
DCCC | 1975 | |
DXXIV | 1000 | |
CMXCIX | 90 | |
CCC | 165 | |
M | 15 | |
XC | 2020 | |
DCC | 300 | |
CMLXIX | 40 | |
MCMLXXV | 800 | |
DCLXXI | 671 |
Opracowanie:
Pani Dorota Brożek,
Pani Elżbieta Nowak,
Pan Sławomir Jabczyk
27-05-2020
Terapia pedagogiczna nr 9
Propozycja dla młodszych
Zadanie
Rozsypane wyrazy połącz ze sobą w pary w taki sposób, aby pasowały do siebie pod względem logicznym.
Przykład: śnieg – sanki
mydło | sanki | komputer | tort |
jajko | książka | niemowlę | parasol |
urodziny | klawiatura | las | grzyby |
nożyczki | kura | kierownica | fryzjer |
smoczek | kwiat | śnieg | doniczka |
deszcz | brud | kartki | samochód |
Propozycja dla starszych
Zadanie
W zadaniu tym w roli głównej mamy jajko i kurę. Połącz w pary poniższe powiedzenia oraz ich znaczenia.
Przykład: 1 k
1. proste rozwiązanie trudnego zadania
2. wcześnie zasypiać 3. oszukać kogoś 4. bazgrolić 5. Apetyt rośnie w miarę jedzenia. 6. niecierpliwić się 7. wyglądać niekorzystnie, szczególnie po zmoknięciu 8. Kiedy dziecko próbuje uczyć rodzica. 9. ktoś zajmujący się domem, niepracujący 10. żartować 11. źródło dużych i łatwych dochodów 12. obchodzić się z kimś lub czymś bardzo ostrożnie, z przesadną delikatnością 13. nie mieć o czymś pojęcia 14. coś, czego chcemy się pozbyć 15. otrzymanie czegoś przypadkiem, szczęśliwym zbiegiem okoliczności |
a/ kura znosząca złote jajko
b/ robić sobie jaja c/ wyglądać jak zmokła kura d/ jajko mądrzejsze od kury e/ obchodzić się jak z jajkiem f/ znać się na czymś jak kura na pieprzu g/ Trafiło się jak ślepej kurze ziarno. h/ kukułcze jajo i/ kura domowa j/ zrobić kogoś w jajo k/ jajko Kolumba l/ chodzić spać z kurami m/ Daj kurze grzędę, a ona powie: wyżej siędę. n/ pisać jak kura pazurem o/ znieść jajko |
Opracowanie:
Pani Dorota Brożek,
Pani Elżbieta Nowak,
Pan Sławomir Jabczyk
20-05-2020
Terapia pedagogiczna nr 8
Propozycja dla młodszych
Zadanie 1
Jak nazywają się poniższe figury geometryczne? Przyporządkuj rysunki do nazw wpisując numer przy odpowiedniej nazwie. Rozwiązania zapisz do zeszytu.
Przykład: koło – 2
1 | 2 | 3 | |||
4 | 5 | 6 | |||
7 | 8 | 9 |
kwadrat – ……….
prostokąt – ……….
pięciokąt – ……….
trójkąt – ……….
sześciokąt – ……….
elipsa – ……….
romb – ……….
ośmiokąt – ……….
Zadanie 2
Jakie figury zostały poniżej opisane? Uzupełnij brakujące nazwy. Odpowiedzi zapisz w zeszycie.
a/ Figura ta ma trzy boki i trzy kąty. – …………………………
b/ Figura ta jest owalna. – …………………………
c/ Figura ta ma cztery boki o tej samej długości. – …………………………
d/ Figura ta ma pięć boków i pięć kątów. – …………………………
e/ Figura ta ma cztery boki. Boki równoległe mają taką samą długość. – …………………………
f/ Figura ta jest okrągła. – …………………………
g/ Figura ta ma osiem kątów i osiem boków. – …………………………
h/ Figura ta jest równoległobokiem, zwana potocznie „kopniętym kwadratem”. – …………………………
Propozycja dla starszych
Zadanie
W wykropkowane miejsca wpisz proszę „ż” lub „rz”. Uzupełnione wyrazy zapisz w zeszycie.
- Ja…ębina jest cenioną rośliną ozdobną.
- Przed wakacjami musimy zrobić w domu po…ądek.
- Nasza mama posiada piękną, srebrną bi…uterię.
- Na strychu stoi stara sk…ynia.
- W Polsce …yje wiele zamo..nych rodzin.
- Moja mama do dziś p…echowuje moje g…echotki.
- Andrzej Wajda był wybitnym re…yserem.
- Dzisiaj rano padała m…awka.
- Na wiosnę p…yroda budzi się do …ycia.
- Lubię du…o le…eć i czytać ksią…ki.
- Mój brat chce zostać in…ynierem.
- Nie wszyscy mogą spełniać swoje ma…enia.
- W te wakacje nie zamie…amy jechać za granicę.
- Joanna obu…yła się, że nikt z nas nie zareagował.
- Ka.dy musi zmie…yć się z wielona wyzwaniami.
Opracowanie:
Pani Dorota Brożek,
Pani Elżbieta Nowak,
Pan Sławomir Jabczyk
13-05-2020
Terapia pedagogiczna nr 7
Propozycja dla młodszych
Zadanie
W każdym z poniższych zbiorów znajduje się element, który nie pasuje do pozostałych elementów. Znajdź go i zapisz w zeszycie.
Przykład: róża bratek sałata konwalia tulipan stokrotka
1/ karp śledź kaczka łosoś tuńczyk makrela
2/ Ania Ola Zosia Kasia Basia Paweł
3/ k s l p M o
4/ ra do ka for mu na
5/ 2+1 6+1 4+1 8+1 5+3 3+1
6/ kapelusz beret bejsbolówka turban krawat melonik
7/ ka se te as me re
8/ 1015 915 1615 2310 415 1215
Propozycja dla starszych
Zadanie
Połącz w pary synonimy, czyli wyrazy bliskoznaczne. Rozwiązanie zapisz do zeszytu.
Przykład: noworodek – dzieciątko
noworodek | lekkoduch | |
artysta | ponadczasowy | |
nieodpowiedzialny | zakochanie | |
elegancki | tradycyjny | |
brudzić | nieoryginalny | |
apetyczny | sprytny | |
piękny | dzieciątko | |
obiektywny | wytworny | |
znany | zafajdać | |
klasyczny | dzielny | |
podstępny | twórca | |
uniwersalny | bezstronny | |
chudy | urodziwy | |
miłość | szczupły | |
odważny | smakowity |
Opracowanie:
Pani Dorota Brożek,
Pani Elżbieta Nowak,
PanSławomir Jabczyk
06-05-2020
Zestaw nr 6 Terapia pedagogiczna
Propozycja dla młodszych
Zadanie
Dla każdej z podanych poniżej grup wyrazów szczegółowych podaj jego wyraz nadrzędny. Wyrazy nadrzędne zapisz w zeszycie.
Przykład: zielony, czerwony, niebieski – ….kolory….
- bluzka, spodnie, sweter – …………………..
- piłka, lalka, kolejka – …………………..
- talerz, filiżanka, miska – …………………..
- młotek, śrubokręt, obcęgi – …………………..
- łóżko, stół, szafka – …………………..
- nóż, widelec, łyżka – …………………..
- rano, południe, wieczór – …………………..
- autobus, tramwaj, pociąg – …………………..
- spaghetti, pierogi, naleśniki – …………………..
- dom, stodoła, kościół – …………………..
- miłość, smutek, nienawiść – …………………..
- euro, dolar, funt – …………………..
- radio, gazeta, telewizja – …………………..
- brzęk, gwizd, huk – …………………..
- cukrzyca, ospa, padaczka – …………………..
Propozycja dla starszych:
Zadanie
Połącz w pary równy sobie ułamek dziesiętny i zwykły. Rozwiązanie zapisz w zeszycie.
Przykład: 0,5 = 1/2
Opracowanie:
Dorota Brożek,
Elżbieta Nowak,
Sławomir Jabczyk
29-04-2020
Zestaw nr 5 Terapia pedagogiczna
Propozycja dla młodszych
Ochrona środowiska a segregacja śmieci
Ochrona środowiska łączy się ściśle z segregacją śmieci. Właściwie postępując z odpadami chronimy nasze środowisko. Poniższy tekst traktuje o właściwym podejściu do segregacji śmieci.
Uzupełnij poniższe zdania odpowiednimi wyrazami, które znajdują się pod tekstem. Rozwiązanie zapisz w zeszycie. Nie przepisuj całych zdań, a jedynie słowa pasujące do ponumerowanych pustych miejsc.
Przykład: 1) torba materiałowa
Idąc na zakupy weź ze sobą 1) ………………… . Dzięki temu nie będziesz musiał kupować 2) …………………, a tym samym przyczynisz się do zmniejszenia produkcji odpadów z plastiku.
Przygotowując śniadanie do szkoły lub pracy zrezygnuj z 3) ………………… Zamiast tego zapakuj swoje śniadanie do 4) …………………, a wodę nalej do 5) ………………… .
Niepotrzebne opakowania z papieru, kartonu czy starego zeszytu nie wyrzucaj do 6) ………………… tylko wynieś do 7) ………………… .
Do notatek świetnie nadają się8) ………………… .
Niektóre nieużywane już 9) ………………… nadają się doskonale do uszycia np. masek przeciwwirusowych.
Dzieci bardzo chętnie wykorzystują stare 10) ………………… czy 11) ………………… do stworzenia nowych przedmiotów.
Zrezygnuj z używania 12) …………………, bo można je wykorzystać tylko jeden raz.
· pojemnik na makulaturę
· stare zakrętki od słoików · torba materiałowa · naczynia jednorazowe |
· śniadaniówka
· bidon · śmieci zmieszane · reklamówka · kartki papieru zapisane po jednej stronie
|
· ubrania
· folia aluminiowa · korki
|
Propozycja dla starszych
Odczytaj zdanie utworzone z sylab diagramu według podanej instrukcji. Tekst zaczyna się od pogrubionego W. Rozwiązanie zapisz w zeszycie.
Instrukcja: Od litery W kieruj się:
3 kratki w prawo – 2 w dół i 1 w prawo – 5 w górę – 6 w lewo – 4 w dół i 1 w lewo
2 w dół i 1 w prawo – 2 w prawo – 1 w prawo i 3 do góry – 3 do góry
1 w prawo i 5 w dół – 1 w dół i 1 w prawo – 5 w górę – 2 w prawo – 1 w dół
8 w lewo – 2 w prawo i 1 w dół – 1 w dół i 1 w lewo – 5 w prawo – 2 w prawo
2 w dół – 6 do góry – 3 w lewo – 2 w dół – 2 w lewo – 3 w dół – 3 w prawo
4 do góry i 4 w lewo – 5 w dół – 2 w lewo i 6 do góry.
sen | przy | ka | o | mnie | po | na | tę | i |
roz | wy | na | ona | nad | a | żan | ku | ka |
bra | pra | li | cha | dro | je | a | sy | za |
do | pod | ły | W | do | se | so | la | wa |
je | śmy | ca | sku | ma | da | ko | sto | stiu |
re | owy | bo | ły | sno | ko | śmy | bo | ry |
mi | cha | ba | ła | ga | z | le | sca | my |
Opracowanie:
Pani Dorota Brożek,
Pani Elżbieta Nowak,
Pan Sławomir Jabczyk
21-04-2020
Zestaw nr 4 Terapia pedagogiczna
Propozycja dla młodszych
„Jaki to zawód?”
Na początek rozwiąż proszę rebus, a hasło zapisz w zeszycie.
a/
Do jakich zawodów pasują poniższe zainteresowania? Rozwiązania zapisz w zeszycie.
Przykład: Uwielbiałem razem z tatą naprawiać samochód. – mechanik
b/
Podczas uroczystości szkolnych zawsze chętnie recytowałem wierszyki albo śpiewałem piosenkę.
c/
Lubiłam zajmować się zwierzętami.
d/
Często pomagałam mamie w przygotowaniu obiadu dla całej rodziny.
e/
Uwielbiałam doradzać koleżankom w kwestiach mody.
f/
Sam malowałem ściany w swoim pokoju.
g/
Godzinami mogłam pracować w ogrodzie i pielęgnować kwiaty oraz krzewy.
h/
Zawsze chciałam pomagać innym ludziom, a szczególnie wtedy, kiedy coś im dolegało.
i/
Moją pasją było obserwowanie nieba, sprawdzanie położenia gwiazd i planet.
k/
Nigdy nie nudziła mi się praca przy komputerze, surfowanie po internecie czy czytanie komputerowych nowinek.
i/
Potrafiłem doskonale liczyć i zawsze interesowały mnie pieniądze, a dokładnie sposoby ich inwestowania.
Propozycja dla starszych
„Jak dobrze znasz przysłowia?”
Dopasuj przysłowia do ich znaczenia. W zeszycie zapisz rozwiązanie, np. 1e
1/ Paluszek i główka to szkolna wymówka. | a/ Lepiej o coś zapytać, niż popełniać błędy wynikające z niewiedzy. |
2/Trafiła kosa na kamień. | b/ Miały być duże zmiany, ale nic z tego nie wyszło. |
3/ Z dużej chmury mały deszcz. | c/ Komuś stanowczemu i nieustępliwemu przyszło zmierzyć się z podobnym do siebie przeciwnikiem. |
4/ Jak sobie pościelisz, tak się wyśpisz. | d/ Nie należy zbyt wcześnie wydawać pochlebnych ocen, bo mogą się one okazać nieprawdziwe. |
5/ Kto rano wstaje, temu Pan Bóg daje. | e/ Drobne dolegliwości mają być sposobem na wymiganie się od obowiązków lub uniknięcie niekorzystnej sytuacji. |
6/ Nie taki diabeł straszny, jak go malują. | f/ Gdy zapomnieliśmy o czymś, to musimy się po to wrócić. |
7/ Kto pyta, nie błądzi. | g/ Kto wcześniej zaczyna pracę, ten więcej osiąga. |
8/ Kto nie ma w głowie, ten ma w nogach. | h/ Nasza przyszłość zależy wyłącznie od nas samych. |
9/ Nie chwal dnia przed zachodem słońca. | i/ Coś okazuje się nie tak trudne, jak się wcześniej wydawało. |
Jakie przysłowia kryją się w poniższych rebusach?
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Opracowanie:
Dorota Brożek,
Elżbieta Nowak,
Sławomir Jabczyk
16-04-2020
ZESTAW ĆWICZEŃ Nr 3
KTOŚ POPRZESTAWIAŁ LITERY W NZAWACH EMOCJI I UCZUĆ. ZAPISZ W ZESZYCIE.
POSTARAJ SIĘ JE UPORZĄDKOWAĆ.
PRZYKŁAD:
M U D A DUMA
1. | Ć R O D A Ś | ……………………………………………………………. |
2. | S D Y W T | ……………………………………………………………. |
3. | S R A T C H | ……………………………………………………………. |
4. | K Ę L | ……………………………………………………………. |
5. | S T K M U E | ……………………………………………………………. |
Z PODANYCH LITER UŁÓŻ NAZWY POTRAW I NAPOJÓW. ZAPISZ W ZESZYCIE.
PRZYKŁAD:
O K J A K L T KOKTAJL
1. | I F K E R | ……………………………………………………………. |
2. | W K A A | ……………………………………………………………. |
3. | O K S | ……………………………………………………………. |
4. | E L K M O | ……………………………………………………………. |
5. | Ł A A K A T S | ……………………………………………………………. |
6. | B Y R A | ……………………………………………………………. |
7. | O S G I B | ……………………………………………………………. |
PRZECZYTAJ I UZUPEŁNIJ NIEDOKOŃCZONE ZDANIA. ZAPISZ W ZESZYCIE.
PRZYKŁAD :
SZKLANKA, SZYBA LUSTRO ZROBIONE SĄ ZE SZKŁA
1 | SUKIENKA, KURTKA, PŁASZCZ ZROBIONE SĄ | ………………………………………………….. |
2 | PASEK, BUTY, TOREBKA, ZROBIONE SĄ | ………………………………………………….. |
3 | STATEK PŁYWA W | ………………………………………………….. |
4 | SAMOCHÓD JEŹDZI | ………………………………………………….. |
5 | KSIĄŻKA, ZESZYT, GAZETA ZROBIONE SĄ | ………………………………………………….. |
6 | RYPA PŁYWA | ………………………………………………….. |
ZE SZKŁA ,POWODZIE, Z PAPIERU, ZE SKÓRY, PO DRODZE, Z MATERIAŁU, W WODZIE
PRZYGOTOWALI:
pani Dorota Brożek,
pan Sławomir Jabczyk,
pani Elżbieta Nowak
07-04-2020
Zadanie 1 „Znajdź ukryte słowa”
Wyszukaj w podanych poniżej zdaniach ukryte nazwy owoców, warzyw i roślin. Wyszukane słowa zapisz w zeszycie.
Przykład: Były to pola minowe.
- Złamali nawet szyfr, ale sejfu nie otworzyli.
- Antek cofnął się o krok, ustępując miejsca innej osobie.
- Napisała taki wesoły list, że gdy go czytał, to śmiał się do łez.
- Maciek mówi, że zabija go dym z papierosów.
- Zamyślony Jaś minął obojętnie cukiernię.
- Przypadkiem pod róż Andrzeja zakończyła się w polu.
- Dzieci uwielbiają malować i rysować.
- Nieznani sprawcy spalili akta.
- Pomięta bluzka leżała na podłodze.
- Jego brat kiwał przytakująco głową.
- Na trawie rozciągnięta była cienka lina.
- Bez pracy nie ma kołaczy.
- Opady nie były tak duże, jak przewidywano.
- Nie mogli się doczekać, kiedy nowy szyld zawiśnie nad sklepem.
- Jest to niewielka, pusta szkatułka.
- Pozostał tylko sos na talerzu, kotlet zjadł pies.
- Dzban Antek zbił, gdy sięgał po pióro.
- Rosła tu lipa, niestety została ścięta.
- Wesele rozpocznie się po południu.
- Na poligonie żołnierze szli parami.
- Nasz brat kicha głośno.
Zadanie 4 „Wyprawa w góry”
Proszę uważnie przeczytać poniższy tekst i podzielić go na wyrazy.
Poprawny tekst proszę zapisz w zeszycie.
Przykład: Kochamgóryiczęstowniejeżdzę. – Kocham góry i często w nie jeżdżę.
Wyprawa w góry
Jaktambyłopięknie.Niekażdymiałwswoimżyciuokazję,byzobaczyćcośrówniepięknego. Mniesiętoudało.Itezimowewidokizapamiętamnazawsze.Codziennieprzemierzaliśmyszlakig
órskiewposzukiwaniunowychwidokówidoświadczeń.Słońceświeciłoostroapogodbyłacudo
wna.Wmiejscu,gdziestałem,nieczułosięwiatru.Alesłyszałemodległeświstyigwizdy,towiatrhu
lałwśródszczytówgórskich.Widziałemkłębyśnieguprzewalającesięmiędzyskałami.Awięcspo
kój,jakiwokółmniepanował,byłtylkopozorny.Tam,wysokowśródszczytówwiałostry,przenikli
wywiatr,atumanyunoszonegoprzezniegośnieguzasłaniaływidoczność.Cieszyłemsię,żemog
ęzdalekapodziwiaćtopięknezjawisko,żeniemuszęsięzmagaćzzimnemizamiecią.Widokbyłna
prawdępięknyijestempewny,żeurzekającynawetdlatych,którzyjużodlatwędrująpogórach.B
oprzecieżwłaśniedlatakichwidokówpodejmujesiętrudwspinaczki.Chciałbymtomiejscezoba
czyćwiosną,kiedyśnieginaświerkachstopniejąiodsłoniąsięgórskieszczyty.
Autorzy:
P. Elżbieta Nowak,
P. Dorota Brożek,
P.Sławomir Jabczyk
30-03-2020
Zadanie 1
„Uzupełnianka”
W poniższych wyrazach uzupełnij brakujące litery. W każdym wykropkowanym miejscu brak jest jednej litery. Uzupełnione wyrazy zapisz w zeszycie.
Przykład: w…atr – wiatr
s…odoła
przer…a
…adanie
i…ternat
…akacje
…więta
ze…ranie
kra…nolu…ek
s…ko…a
des…oro…ka
ra…o…ny
ro…zi…a
Zadanie 2
„Sałatka literowa”
Poprzestawiaj proszę podane litery tak aby powstała z nich nazwa zwierzęcia. Rozwiązanie zapisz w zeszycie.
Przykład: tok – kot
ils
inker
seip
jaczą
czakak
amotihpop
rugank
kasjzzucar
opeintezr
yrsgyt
dajówmrok
wiókawier